Сплата заборгованості за товари чи послуги після закриття ФОП

Що буде, якщо заборгованість за поставлені товари чи надані послуги ФОП отримає від свого контрагента лише після свого закриття? Яким чином будуть оподатковуватися такі доходи?
Уявімо ситуацію: ФОП надав послуги чи поставив товар, а потім, не дочекавшись оплати від контрагента, закрився. Що буде далі з його доходами та їх оподаткуванням?
Оподаткування доходів ФОП, отриманих після його закриття
І у платників єдиного податку, і у ФОП на загальній системі оподаткування доходи визначаються за касовим методом. З огляду на це нема надходження коштів – нема й доходу.
Таким чином, наявність незакритої дебіторської заборгованості (заборгованості перед ФОП за поставлені ним товари чи надані послуги) на момент закриття ФОП жодним чином не призводить до виникнення у нього доходів (у сумі непогашеної заборгованості).
Що буде, якщо замовник чи покупець ФОП сплатить йому цю заборгованість після закриття?
Оскільки ФОП уже не ФОП, то сума коштів, сплачена йому (за раніше поставлені товари/послуги) вже після закриття, підлягатиме оподаткуванню як кошти, сплачені фізичній особі (18% ПДФО та 5% військового збору), незалежно від того, на якій системі оподаткування був ФОП до свого припинення (тобто закриття).
При цьому його контрагент вважатиметься податковим агентом, і саме на нього буде покладатись обов’язок з утримання й сплати до бюджету ПДФО та військового збору.
Якщо розрахунок затягнеться й із моменту виникнення заборгованості спливе термін позивної давності, то для контрагента така заборгованість перетвориться на безповоротну фінансову допомогу, яка підлягатиме оподаткуванню (з урахуванням особливостей системи оподаткування, на якій той перебуває).
Отже, щоб не втратити кошти на сплаті податків, ФОП варто спочатку дочекатись оплати від контрагента, а вже потім закриватися.
Контрагентам, своєю чергою, перш ніж перераховувати заборгованість, варто перевірити статус ФОП: чи досі він власне ФОП, чи вже ні. Адже той факт, що ви сплатили кошти на рахунок ФОП (який залишився незакритим), жодним чином не врятує від нарахування ПДФО та військового збору, якщо на момент їх отримання ФОП уже був закритий.
ВИСНОВКИ
- Контрагент може сплатити заборгованість, яка у нього виникла перед ФОП, навіть після того, як ФОП закрився.
- Якщо ФОП уже закрився, то кошти, що надійшли на його рахунок за раніше поставлені товари чи наданні послуги, вважаються доходами фізособи з відповідним оподаткуванням (18% ПДФО та 5% військового збору).
- Особою, відповідальною за сплату податків (податковим агентом) у випадку сплати закритому ФОП заборгованості за раніше поставлені товари чи надані послуги, є його контрагент.
- Якщо з моменту виникнення заборгованості перед ФОП спливе термін позовної давності, а ця заборгованість так і не буде погашена, – вона перетвориться на безповоротну фінансову допомогу для контрагента, який її не сплатив, і підлягатиме оподаткуванню (з урахуванням особливостей системи оподаткування, на якій той перебуває).
Якщо ж вам буде потрібна консультація з питань оподаткування, державної реєстрації чи ліквідації бізнесу та/або громадських формувань, внесення змін у реєстраційні дані ФОП або юрособи, ви завжди можете звернутись до мене за послугою «Консультації з оподаткування та податкового права».
Контакти:
Телефон:
+38 (050) 403-76-85,
+38 (067) 579-58-38 (Viber)
Telegram: @Zarajsky
E-mail: taxconsult.ua@gmail.com
Щось залишилося незрозумілим чи маєте додаткові запитання? Напишіть мені у Viber +38 (067) 579-58-38, або Telegram @Zarajsky – і я допоможу вам з усім цим розібратися!
Якщо моя стаття вам сподобалася або виявилася для вас корисною, можете підтримати мене донатом в будь-якій сумі - на ваш розсуд:
Інша корисна інформація на сайті «Податковий консультант»:
1) Статті із оподаткування та держреєстрації:
- Все про надання звітності;
- Єдиний податок;
- Податок на додану вартість;
- Готівка РРО та ПРРО;
- Перевірки та штрафи;
- Реєстрація та внесення змін.
2) Бланки первинних документів та договорів.
3) Матеріали (статті) із системи ЗІР ДПС України.
4) Нормативно - правові документи та рішення суду.



